Have yourself a Merry Little Christmas

Grönt, rött, glitter, silver och guld. De är alla den här månadens färger. Tillsammans med vitt, ofcourse. Människor upptagna med julmatsinköp, julklappshandel och annat smått och gott och ytligt som de tror ska göra deras jul lite mer speciell och deras nära och kära lite lyckligare.
Funkar det?
Självklart funkar det! Vi människor bara ÄLSKAR materiella saker, och ju mer och dyrare desto bättre. Är det inte så? Nåja, de små barnen struntar i priset, hos dem är storleken av större betydelse. Storlek och mängd.
Tomten då?
Jodå, när jag var liten fanns han allt. Inte i egen person möjligtvis, men han fanns där. Varje jul kom han med våra julklappar i sina säckar.
På den tiden var det inte viktigt att veta vem det var som var tomte, det viktiga var bara att han fanns där.
Jag hade inte ens en tanke på att kolla vem det var. Och om jag nu hade tänkt tanken, så hade jag aldrig vågat. Sanningen är nämligen den, att jag var lite rädd för tomten när jag var liten.

När jag jämför våra julaftonar från barndomen, med idag, och när min fyra åriga kusin dumförklarar en och säger att jultomten faktiskt inte finns, blir jag rädd. Att tro på tomten när man är liten hör till.

Känslan av att Julen bara innehåller en massa meningslösa, materiella julklappar som vi bara måste ha, och som absolut inte har någon betydelse för den som ger bort dem över huvud taget. Man ger det man vet att folk vill ha, inte det hjärtat säger åt en att ge. Man ger det som förväntas av en.
Ge och ta är något vi är oerhört bra på, men då inte när det gäller lycka och kärlek.
Jag medger att julkänslan inte har infunnit sig i år heller, och att jag kanske låter lite bitter, men det är jag inte. Jag har bara gett upp hoppet om en lycklig jul, till motsats bevisats.

Grönt, rött, glitter, silver och guld.
Ingen av de här färgerna tillför mig något när känslan av glädje och värme saknas.
Den vita hade dock underlättat.

God Jul...

Kommentarer
Postat av: emmis

Jag haller da med dig Sara! Vad ar en jul utan sno liksom? Har ar det inte vitt sa langt ogat kan na.. Men jag ar faktiskt valdigt glad anda. Att for en gangs skull slippa fira jul med familjen och slakten. (Ooops! - far man saga sa?) Det ar den bistra sanningen iaf. Saken ar den att ALLA i min slakt och familj ocksa for den delen ar sa grymt negativa om all julmat som ska lagas och alla julklappar som ska betalas och det gor julen till nagot negativt. Jag ar faktiskt den ENDA i var familj och slakt som verkligen VILL fira julen hemma i Sverige (lite kul att JAG inte ar hemma i jul ;)), tillsammans med riktigt julbord (fastan bara kottbullarna och prinskorven duger for mig) med julklappar - stora som sma och dyra som mindre dyra. Jag alskar att julklappshandla och sla in fina paket som jag sedan kan ge bort med ett roligt rim! Det far kosta vad det kosta vill..

Nar det galler det dar med tomten sa har jag aldrig riktigt forstatt inneborden med att skramma barn med en ful tjock gubbe med skagg av bomull..Vilket barn ar INTE radd for tomten liksom?

Ha en bra jul Sara och hoppas det gar bra med jobb och annat. Hor av dig om du aker nanstans! Hur firar du nyar iar forresten?

Pussar och kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback